Fietsendief festivsl

Hij ziet er in zijn zwart-gele boevenpak wel gemeen uit, maar Marc is geen échte fietsendief natuurlijk. Integendeel: in zijn spectaculaire Fiets & Diefstalshow onthult hij net hoe boeven te werk gaan zodat fietsend Vlaanderen en Nederland hun fietsen wat beter beveiligen.

ik ben publieksvoorlichter van beroep. En uitleggen hoe je fietsdiefstal kunt voorkomen is op mijn pad gekomen. Ik was ooit voorzitter van de Fietsersbond in Den Haag. Het viel ons op dat de Overheid, de gemeente en de politie geen aandacht aan fietsdiefstal schonk. Simpelweg omdat er eeuwenlang fietsen werden gestolen in NL. Maar Nederlanders zien fietsdiefstallen als een sooert natuurverschijnsel, net als regen. Daar heb je wel last van, maar je kan er toch niets aan doen dus je moet je er maar bij neerleggen.

Om ze aan te zetten actie te ondernemen, kwam ik op de gedachte een show te doen. Er was al een wittefietsenplan – iedereen een gratis fiets zodat niemand er nog een steelt -, dat was een mooie oplossing. Dan zijn we op een zwartefietsenplan gekomen. Op dit moment bezitten alleen de fietsendieven de kennis over hoe je een fiets moet stelen. Zij hebben een kennisvoorsprong. Als iedereen nu weet hoe je een fiets moet stelen, is het weer eerlijk. Dus wij proberen het zwarte fietsenplan in te voeren om een beetje te prikken.

En dat lukt ook wel, want die show heb ik voor het gebouw van de regering gegeven en dat leidde tot Kamervragen, dus toen ik had ik de media ook te pakken. Dat is al bijna 20 jaar geleden. Want fietsdiefstal is helaas niet op te lossen en in Vlaanderen alleen maar toegenomen.

In NL is het nooit gering geweest. Oorspronkelijk was het afsluiten van je fiets geen gebruik. Lang geleden, toen de fiets een item werd, ging de jeugd erop joyriden, ze pikten een fiets en trapten daar lol mee. Daar gebeurden ongelukken van. Daarom werd toen een verkeerswet gemaakt dat je, voor de verkeersveiligheid, je fiets verplicht moest afsluiten. Het slot dat ze toen hebben uitgevonden, is het bekende ringslot. Dat haalt niets uit, want je neemt de fiets gewoon mee.

Maar omdat dit slot al zo lang in gebruik is, en omdat het het ‘veiligheidsslot’ kreeg, vertrouwde iedereen erop. Met die eerste sloten kon je gewoon de ring door het achterwiel steken zonder dat je het sleuteltje een kwartslag hoefde te draaien. Een kind achterop kon dat sleuteltje omdraaien tijdens het fietsen zodat vader en kind op de grond lagen. Daar kwam dus een innovatie op, dat heette een veiligheidsslot en dat onthouden de mensen nog steeds.

Dat zit dus als eerste in mijn show. Je pakt zo’n fiets op, neemt die mee, en thuis slijp je die gewoon open.   

Er is een Nlse website artsloten.nl, daar vind je de sloten die een bepaald aantal sterren hebben gekregen als keurmerk. En ik geloof dat je twee sterren moet hebben voor een slot dat niet al te makkelijk is open te breken.

Een slot, als het goedkoop is, kan op sommige delen wel sterk zijn maar op andere vlakken heel zwak. Daar heeft de fabrikant op bespaard. Als je dat punt weet, krijg je die inderdaad makkelijk open. Dan kan je die makkelijk jatten, maar je kan ze ook weer makkelijk doorverkopen.

Een ringslot op een fiets is een heel oud slot en alle stadsfietsen worden standaard met dat slot geleverd. In Zaanstad, in N-Holland, waren studenten bezig met een proefstuk over fietsloten. Ze dachten dat het leuk was om daar ook materiaal over aan te leggen. Zo gingen ze naar een winkel waar je reservekopieën kunt laten maken van je fietssleutel. En daar hangen ook van die blanco sleutels op het bord, waar nog geen gleufjes in zitten. Daarmee gingen ze eens pielen in het slot, en wat bleek? Als je er op een bepaalde manier mee in de sloten zit, dan springt het slot gewoon open! 90% van een bepaald type bleek hiermee open te kunnen!

Die studenten hebben de truc doorverkocht. Het begon in Zaandam, daarnaast ligt Amsterdam en daarna reisde de truc naar andere grote steden, en ging die heel NL rond. Pas daarna zijn die sloten vervangen. Daarom zeggen fietsverzekeringen vandaag dat je twee sloten moet hebben, ook een extra slot.

Comfort telt ook. Als je een prachtig slot hebt maar je laat het thuis omdat het te zwaar is, ben je er ook niets mee. Maar een goed fietsslot is ook relatief. Als jij de enige bent op fietstocht die een fietsslot meenemeemt, hoe zwak ook, dan gaat de dief enkel met de andere weg. Je moet er gewoon voor zorgen dat jij qua beveiligingsniveau altijd wat hoger ligt dan de fiets die ernaast staat.

 

De stations barrels kan je heel makkelijk verkopen als dief. Je breekt hem open, je loopt 20m verderop, je wacht tot iemand uit het station komt lopen en je biedt de fiets aan. dus de omloopsnelheid van dit soort fietsen is vrij hoog plus er wordt niet naar gezocht. Als een dure fiets gestolen wordt, gaat de eigenaar toch een uurtje zoeken naar wie zijn fiets heeft gejat. Een dure fiets jatten is dus niet altijd zo handig. Tenzij je een goed systeem hebt opgezet van logistiek, bewaring en afzet.

 

Hoe ik dit weet? Ik heb een gezonde interesse voor techniek. Ik ben begonnen met een artikel te lezen. Vervolgens ben ik daders gaan interviewen. Je hoefde daarvoor 20 jaar geleden gewoon even naar het station en daar zaten een aantal verslaafden bij elkaar en die wisten wel hoe het vak was. Daar heb ik er een aantal van geinterviewd. Toen ik begon met mijn shows had ik afgesproken met een paar van die mensen dat zij een aantal van die technieken zouden uitleggen op het podium. Met daarbij dan het verhaal dat zij hun leven zouden beteren. De twee eerste shows liepen prima maar bij de derde kwamen ze niet opdagen. Dus toen ben ik de shows zelf gaan houden.

En als ik die show hou, komt er soms iemand naar mij toegelopen en hij zegt: dit is zo onhandig, dat moet je zo doen. Dus ik leer nog steeds bij!

Sinds de fietsvoorziening – de fietspaden en banen – in België en Vlaanderen een stuk beter wordt, wordt er ook meer gefietst. En het wielrennen was altijd al groot. De evolutie op de fietsmarkt is intussen beter geëvolueerd, maar het gedrag van de fietsers is nog steeds op het niveau van die fietsjes die je niet eens wil jatten. Ik zie soms dure bakfietsen, helemaal in carbon, van meer dan 6.000 euro, voor of in de deur staan met alleen een ringslotje. En zo’n bakfiets is als een kruiwagen. Als je de achterkant vast hebt staan, til je die even op en je rijdt hem zo een stukje verderop.

Tips: je hebt een tweede slot nodig: een kettingslot, beugelslot of vouwslot, minimum twee sterren. Het ringslot heb je altijd bij je, daarmee zet je het achterwiel vast. En dan het voorwiel en het frame zet je ergens aan vast. En dat moet dan aan een officieel fietsenrek, anders gaat de gemeente ermee lopen. 

Als automobilisit weet je: als ik mijn auto op 400m van mijn bestemming kan parkeren, ben ik blij. En als fietser ben ik pas tevreden als die in de deur staat. Maar dat wil iedereen. Dus voor de deur zijn waarschijnlijk alle plekken bezet. Dan zet de fietser die ernaast, nou, doe dat vooral niet. Fiets gewoon wat verder tot een plek waar wel een stalling vrij is en zet hem daar vast. Met dat goede slot, door het voorwiel, door het frame.

Een andere, heel moderne tip: track trace. Vroeger had je de geniale oplossing om een chip in het slot te stoppen. Maar wat gaat er als eersta af als je een fiets steelt? Dat project heeft een paar miljoen gekost maar was niet heel succesvol. Bovendien: als je een chip in een metalen omhulsel zoals een container zet, dan vind je die niet meer terug.

dus die chip is ondertussen vervangen door een chip met een radiozendertje die gewoon op basis van een accu zelf zendt. Die chip kan je meebakken in je frame, in de carbon, maar het zwakke punt blijft dat die stroom moet blijven krijgen en dat die accu vervangen moet kunnen worden. Daar zit een zwak punt.

Maar met name de opvolging is wel sterk. Op het moment dat een fiets gestolen wordt, nemen organisaties en merken in Nederland daadwerkelijk actie en proberen ze de fiets opnieuw terug te vinden. En als ze de dader vinden, schakelen ze de politie in en die luistert nu net meer naar deze fabrikanten en verenigingen dan naar een gewone particulier. Dit zet het hele systeem van opsporing en pakkans weer wat hoger, en daarmee schakel je in ieder geval een bepaalde groep uit.

Een tip die ik aan de studenten vertel gaat over het helen van een gestolen fiets. Dat is ook echt een groot verschil tussen NL en BE. Wij zijn in NL altijd vrij en tolerant en losjes en wat flexibel. En dat betekent dat wij niet veel moeite hebben met het kopen van een gestolen fiets. En dan maak je markt, je creëert een behoefte en dan wordt er ook meer gestolen.

In BE schuift het ook wat op. De fietsen zijn mooier en duurder geworden maar je kunt het niet betalen. Dan is het verleidelijk om ergens op een verborgen plekje zo’n gestolen fiets te kopen. Dat heeft een aanzuigende werking. Die eerstejaarsstudenten leg ik dan uit: je wil toch niet gepakt worden met een gestolen fiets in je eerste jaar: daar gaat je toekomst! Dus doe het gewoon niet. Heling zorgt voor steling.

Mijn act maakt bewust en het is ook licht confronterend. Dat pak doe ik niet voor niets. In hetr begin kleedde ik me zoals de verslaafrden, waarvan ik veel geleerd had. Maar ik werd zo eens te grazen genomen door iemand die dacht dat ik daadwerkelijk zijn fiets was aan het stelen. Dus ik moest het echt heel duidelijk maken. Dat zwart-gele pak, dat knalt zo in je gezicht, als je dan nog denkt dat het geen show is, dan weet ik het niet meer.

Zo’n fietsfestival is typisch zo’n plek waarvan iedereen denkt: we zijn allemaal fietsers onder elkaar, hier gebeurt dit niet. Hier wordt niet gestolen. Er stonden zelfs een aantal fietsen niet op slot. Dan haalde ik het sleuteltje eruit en ik gaf die af bij de ingang. Want ik gaf het niet zelf: ik weet al: die mensen gaan dat niet leuk vinden. Dat zeiden die mensen mij ook: we gaven hun sleutels terug maar de mensen vonden dat we niet aan hun fietsen hadden moeten komen.

De vraag blijft: werkt dit wel? Ook al doe je het ludiek en over-the-top, zonder beschuldigend te werken, toch zijn mensen er niet mee opgezet.

Iets heel simpels: als alleen het voorwiel vastgemaakt is, sleutel je het voorwiel eruit en neem je de rest mee. En dan zet je er een voorwiel van een andere fiets in, dat je ter plaatse steelt. Dat is toch altijd wel een eye-opener. Zet daarom dus altijd je frame vast, maar ook altijd je voorwiel.

 

http://www.beewise.nl 



Om ze aan te zetten actie te ondernemen, kwam ik op de gedachte een show te doen. Er was al een wittefietsenplan – iedereen een gratis fiets zodat niemand er nog een steelt -, dat was een mooie oplossing. Dan zijn we op een zwartefietsenplan gekomen. Op dit moment bezitten alleen de fietsendieven de kennis over hoe je een fiets moet stelen. Zij hebben een kennisvoorsprong. Als iedereen nu weet hoe je een fiets moet stelen, is het weer eerlijk. Dus wij proberen het zwarte fietsenplan in te voeren om een beetje te prikken.

En dat lukt ook wel, want die show heb ik voor het gebouw van de regering gegeven en dat leidde tot Kamervragen, dus toen ik had ik de media ook te pakken. Dat is al bijna 20 jaar geleden. Want fietsdiefstal is helaas niet op te lossen en in Vlaanderen alleen maar toegenomen.

In NL is het nooit gering geweest. Oorspronkelijk was het afsluiten van je fiets geen gebruik. Lang geleden, toen de fiets een item werd, ging de jeugd erop joyriden, ze pikten een fiets en trapten daar lol mee. Daar gebeurden ongelukken van. Daarom werd toen een verkeerswet gemaakt dat je, voor de verkeersveiligheid, je fiets verplicht moest afsluiten. Het slot dat ze toen hebben uitgevonden, is het bekende ringslot. Dat haalt niets uit, want je neemt de fiets gewoon mee.

Maar omdat dit slot al zo lang in gebruik is, en omdat het het ‘veiligheidsslot’ kreeg, vertrouwde iedereen erop. Met die eerste sloten kon je gewoon de ring door het achterwiel steken zonder dat je het sleuteltje een kwartslag hoefde te draaien. Een kind achterop kon dat sleuteltje omdraaien tijdens het fietsen zodat vader en kind op de grond lagen. Daar kwam dus een innovatie op, dat heette een veiligheidsslot en dat onthouden de mensen nog steeds.

Dat zit dus als eerste in mijn show. Je pakt zo’n fiets op, neemt die mee, en thuis slijp je die gewoon open.   

Er is een Nlse website artsloten.nl, daar vind je de sloten die een bepaald aantal sterren hebben gekregen als keurmerk. En ik geloof dat je twee sterren moet hebben voor een slot dat niet al te makkelijk is open te breken.

Een slot, als het goedkoop is, kan op sommige delen wel sterk zijn maar op andere vlakken heel zwak. Daar heeft de fabrikant op bespaard. Als je dat punt weet, krijg je die inderdaad makkelijk open. Dan kan je die makkelijk jatten, maar je kan ze ook weer makkelijk doorverkopen.

Een ringslot op een fiets is een heel oud slot en alle stadsfietsen worden standaard met dat slot geleverd. In Zaanstad, in N-Holland, waren studenten bezig met een proefstuk over fietsloten. Ze dachten dat het leuk was om daar ook materiaal over aan te leggen. Zo gingen ze naar een winkel waar je reservekopieën kunt laten maken van je fietssleutel. En daar hangen ook van die blanco sleutels op het bord, waar nog geen gleufjes in zitten. Daarmee gingen ze eens pielen in het slot, en wat bleek? Als je er op een bepaalde manier mee in de sloten zit, dan springt het slot gewoon open! 90% van een bepaald type bleek hiermee open te kunnen!

Die studenten hebben de truc doorverkocht. Het begon in Zaandam, daarnaast ligt Amsterdam en daarna reisde de truc naar andere grote steden, en ging die heel NL rond. Pas daarna zijn die sloten vervangen. Daarom zeggen fietsverzekeringen vandaag dat je twee sloten moet hebben, ook een extra slot.

Comfort telt ook. Als je een prachtig slot hebt maar je laat het thuis omdat het te zwaar is, ben je er ook niets mee. Maar een goed fietsslot is ook relatief. Als jij de enige bent op fietstocht die een fietsslot meenemeemt, hoe zwak ook, dan gaat de dief enkel met de andere weg. Je moet er gewoon voor zorgen dat jij qua beveiligingsniveau altijd wat hoger ligt dan de fiets die ernaast staat.

De stations barrels kan je heel makkelijk verkopen als dief. Je breekt hem open, je loopt 20m verderop, je wacht tot iemand uit het station komt lopen en je biedt de fiets aan. dus de omloopsnelheid van dit soort fietsen is vrij hoog plus er wordt niet naar gezocht. Als een dure fiets gestolen wordt, gaat de eigenaar toch een uurtje zoeken naar wie zijn fiets heeft gejat. Een dure fiets jatten is dus niet altijd zo handig. Tenzij je een goed systeem hebt opgezet van logistiek, bewaring en afzet.