Santos service

Je fiets rijdt perfect, en dat willen we zo houden. Goed onderhoud is essentieel: alles wordt nauwkeurig afgesteld zodat je zorgeloos kunt fietsen. Onderhoud voer je niet uit als iets kapot is – dat is een reparatie. Onderhoud voorkomt juist dat er iets kapot gaat.

"Hij deed het toen ik hem weg bracht,
hij kreeg onderhoud,
en hij deed het weer toen ik hem ophaalde."

Robbert Rutgrink
Oprichter en eigenaar van Santos Bikes over onderhoud

Afwisselend onderhoud

Je fiets heeft niet elke keer hetzelfde onderhoud nodig.
Voor de optimale werking van je Santos-fiets werken we afwisselend met onderhoud 1 en 2.
Door dit schema te volgen, worden mogelijke problemen vroeg opgemerkt en aangepakt.

Op deze manier blijft elk onderdeel in de beste conditie, zodat je altijd op je fiets kunt vertrouwen.

Service 1

Waarom dit onderhoud?

Deze service omvat een grondige inspectie van uw fiets, waarbij elk onderdeel wordt gecontroleerd, schoongemaakt en indien nodig bijgesteld, zonder de onderdelen te demonteren tenzij absoluut noodzakelijk. Regelmatige controles zorgen ervoor dat elk onderdeel van uw fiets in optimale staat blijft, wat tijd bespaart en extra kosten voorkomt. Dit minder ingrijpende onderhoud garandeert een betrouwbare en veilige rijervaring, waardoor problemen vroegtijdig geïdentificeerd en opgelost worden.

Santos Service I

€225

Onderdelen niet inbegrepen

Service I

Na 1 jaar

5.000km

10.000km

Service II

Na 2 jaar

10.000km

20.000km

Service I

Na 3 jaar

15.000km

30.000km

Service II

Na 4 jaar

20.000km

40.000km

Onderdelen

Natrekken bouten

Controle speling balhoofd

Controle balhoofdlagers

Controle pikkel

Controle & invetten zadelpen

Controle frame op breuken / scheurtjes

Controle pedalen

Pedalen opnieuw met montagepasta monteren

Splitpart demonteren en invetten

Stuurpen met montage pasta monteren

Smeren slot

Aandrijving

Demontage tandwiel / cassette

Reinigen body

Demonteren cranks

Demonteren trapas

Reinigen trapas

Riemblad 90 graden draaien

Bladbouten natrekken

Trapas plaatsen met nieuw vet

Controle riem- of kettingspanning

Uitlijning riem

Afstellen versnellingen

Remmen

Controle remdruk

Beoordeling buitenkabels

Controle remschijf dikte

Remblokjes demonteren ter controle

Remcilinders reinigen

Controle mechanische remkabel

Hydraulisch remsysteem ontluchten

Versnellingen

Controle lekkage versnellingen

Controle versnellingskabels

Controle werking versnellingen

Afstellen versnellingen

Oliewissel

Versnellingskabels vervangen

Verlichting

Controle verlichting

Contacten dynamo reinigen

Wielen

Richten wielen

Controle speling wielen

Controle velgen op slijtage

Controle binnenband en velglint

Controle buitenband

Controle spaakspanning

Controle naafflensen

Controle wiellagers

Snelspanners invetten

eBike

Diagnose software

Software update

Controle contactpunten

Controle bekabeling

Test ondersteuning

Jouw fiets altijd rijklaar

Service

  • Moet ik een afspraak maken?

    Ja, we raden sterk aan om een afspraak te maken voor onderhoud. Een Santos-onderhoud duurt enkele uren, en we kunnen er maar twee per dag inplannen. Door een afspraak te maken, breng je je fiets ’s ochtends binnen en kun je hem in topconditie weer ophalen tegen de avond.

    Voor andere merken geldt hetzelfde: een afspraak zorgt ervoor dat je je fiets niet te lang hoeft te missen.

    Reparaties zonder afspraak? Dat kan, maar de wachttijd hangt af van de drukte op dat moment. We houden altijd tijd vrij voor snelle reparaties.

  • Hoe moet ik een afspraak maken?

    Afspraken voor het atelier gebeuren steeds telefonsich.
    Op die manier kunnen we de beste inschatting maken van het benodigde onderhoud en de tijdsduur die we moeten rekenen.

    Telefoon: (+32)15 41 90 97

  • Kan ik wachten tijdens mijn onderhoud/herstelling?

    Dit is niet mogelijk.

    Tijdens onze onderhoudsbeurten of reparaties volgen we een vaste werkwijze.
    Hierdoor wordt elke taak juist uitgevoerd en kunnen we je fiets weer perfect afleveren.
    Wanneer rijders graag bij het onderhoud of de reparatie blijven, worden we geregeld afgeleid.
    Hoewel we de gesprekken super fijn vinden, blijft het belangrijkste op dat moment het correct uitvoeren van de werkzaamheden.
    Het is tenslotte je vervoersmiddel waarmee je je na het onderhoud veilig in het verkeer moet kunnen verplaatsen.

    Als je graag wilt leren hoe je je fiets moet onderhouden of zelf reparaties wilt uitvoeren, kun je altijd een privéworkshop volgen met Jurgen.
    Dan kun je alles vragen en leren, en ben je zeker dat je onderhoud of reparatie helemaal correct wordt uitgevoerd.

  • Wat met fietsen Jurgen fietsen?

    Deze fietsen zijn uiteraard nog altijd welkom; we zijn nog steeds dezelfde winkel en hetzelfde team.
    Door de jaren heen zijn er echter enkele merken verdwenen, waardoor we niet meer aan alle onderdelen kunnen komen.
    Indien we de onderdelen nog kunnen krijgen, helpen we je graag verder.

  • Hebben jullie leenfietsen?

    Ja die zijn er.

    Wanneer je je afspraak maakt kan je meteen aangeven dat je graag een leenfiets wil gebruiken.
    Onze leenfietsen zijn elektrisch en geschikt voor grote en kleine rijders.

    Een leenfiets kost 6€ per dag

  • Kan ik ook met fietsen die niet van Bike Stories bij jullie terecht?

    Iedereen is welkom, maar we moeten wel aan de fiets kunnen werken.

    We zijn gespecialiseerd in fietsen met riemaandrijving en meer nog in Santos-fietsen. Het is dus vaak niet mogelijk om reparaties uit te voeren aan fietsen met derailleur of elektrische fietsen die niet van Pendix, NeoDrives of Bosch zijn. Een band vervangen of nieuwe remblokjes plaatsen is geen probleem, maar zodra je merk-specifieke onderdelen nodig hebt, is het het beste om een bezoekje te brengen aan je eigen fietsenmaker.

  • Kan ik een bestek laten maken?

    Dit is perfect mogelijk.

    Een bestek opmaken kost €25 bij het binnenbrengen van de fiets. Indien je de werkzaamheden laat uitvoeren, wordt deze €25 in mindering gebracht.

    Ook voor een bestek geldt de regel dat we eraan moeten kunnen werken en aan de benodigde onderdelen moeten kunnen komen.
    Heb je dus een fiets die niet van Bike Stories (fietsen Jurgen) is, kan het zijn dat we geen bestek voor je kunnen opmaken.

    Verzekeringen
    Heb je een ongeval gehad en moet de verzekering tussenbeide komen, houd er dan rekening mee dat de fiets hier moet staan voor controle door de verzekeringsmaatschappij.
    Zij controleren de schade en onze inschatting van de kosten, wat soms lang kan duren (meerdere weken tot maanden).
    Hier hebben we geen enkele invloed op, noch op de beslissing van de verzekering.

  • Kan ik de fiets buiten openingsuren binnen brengen?

    Dit is helaas niet meer mogelijk. 

    Vanwege het hoge risico op diefstal en het feit dat we hier geen controle over hebben, bieden we deze optie niet langer aan. We raden je aan om tijdens onze openingsuren je fiets te brengen, zodat we hem veilig kunnen ontvangen.

  • Kan ik jullie materialen gebruiken?

    Dit is niet mogelijk.

    We zijn een besloten werkplaats, wat betekent dat we onze werkmaterialen niet uitlenen. Vaak gaat het om gespecialiseerde gereedschappen die technische kennis vereisen voor correct gebruik.

    Om te voorkomen dat werkzaamheden foutief worden uitgevoerd en om beschadigingen aan deze gereedschappen te vermijden, is het niet mogelijk om deze te gebruiken.

    Indien je toch graag specifieke tools wilt gebruiken voor je eigen onderhoud, kunnen we deze altijd voor je bestellen.

  • Kunnen jullie kleine aanpassingen doen aan mijn fiets?

    Dit is perfect mogelijk; hiervoor kun je de fiets binnenbrengen.

    Het is echter niet mogelijk om de aanpassingen direct uit te voeren.
    We hanteren een dagschema waarbij alle onderhoudswerkzaamheden zijn ingepland en dat we strikt respecteren.
    Alleen als het schema het toelaat, kunnen we je direct verder helpen.