Aankomst-in-Hondarribia-Spanje
Ze zijn misschien wel het sportiefste koppel van heel Hombeek. Monique (72) en Will (69) kochten in 2018 een Santos e-bike. Daarmee trekken ze twee keer per jaar de bergen in. Eén keer liep het mis: de accu van Will haperde plots. ‘Daar zaten we dan op een afgelegen camping’, vertelt Monique. ‘Met een technisch probleem dat je niet zomaar krijgt gefikst. Dachten we. Fietsen Jurgen loste het verrassend snel op.’

Dat ze enthousiaste fietsers zijn, voel je meteen als ze beginnen vertellen. Monique en Will hebben duizenden kilometers op de fietsteller. Die houdt Will allemaal nauwkeurig bij. Op een grote wegenkaart van Frankrijk heeft hij in stift alle fietsroutes en standplaatsen aangeduid. En dat zijn er enorm veel.  

Twee jaar geleden trok het koppel van september tot november met de camper van Charleville-Mézières in Noord-Frankrijk, naar de Gorges du Tarn in de Cévennes. Een prachtige fietsvakantie doorheen de Camargue en dan westwaarts naar de Atlantische Kust, de Spaanse grens over. 

Op zoek naar de verborgen plekjes

Ze hielden een 30 tussenstops in totaal, om ter plaatse lussen te fietsen van zo’n 70 à 80 kilometer. Will: ‘We blijven er dan steeds een dag of twee-drie, zoeken op de kaart de meest interessante plekken in de regio en trekken er met de fiets naartoe. Zo ontdek je echt het fijne van elke streek.’ 

‘Je ervaart dan ook wat zo’n fiets allemaal aankan. Wegen vol kiezels, bospaadjes, grind. Met onze Santos kan je op alle soorten ondergrond rijden. We kiezen dan ook bewust voor de smalle avontuurlijke binnenwegen. Zoeken steeds de mooiste hellingen op, soms echt heel pittig, en de kronkelende wegeltjes.’ 

Zelfs in het verre zuiden wordt verrassend veel gefietst. Monique vertelt: ‘We hadden het helemaal niet verwacht, maar de Fransen en zelfs de Spanjaarden maken echt wel héél mooie fietsroutes. Aan de kust zijn er zelfs aparte paden voor fietsers en voor wandelaars.’

Vergaderen in de camper

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dus is er elke avond na het eten een vergadering in de camper om de route voor de volgende dag uit te stippelen. ‘Zo weten we precies op voorhand wat er komt’, vertelt Monique. ‘In de voormiddag stevig klimmen, en dan kom je boven en ben je wat moe. Maar in de namiddag kan je weer bergaf. Op onze leeftijd houden we daar rekening mee. Dat geeft ook vertrouwen. Voorbereiding is alles.’

‘Het is heel anders dan georganiseerde fietsvakanties waar je iedere dag verder fietst’, vult Will aan. ‘Onze camper geeft ons veel meer vrijheid, we kiezen alles zelf. En plannen van dag tot dag. Kijken daarbij naar de omgeving, naar het weer, naar waar we zin in hebben.’ 

‘En het is ook budgetvriendelijk. We maken op voorhand ons budget op en bepalen hoeveel we besteden per dag. We gaan steeds buiten het seizoen, dus is dat 13 tot 15 euro, maximum 19 euro, voor een camping. En dan heb je nog al die vrije plaatsen waar je niks moet betalen.’

Fietsen Jurgen to the rescue

Soms loopt het mis. Dat maakt deel uit van het fietsavontuur. In Bruniquel, in de Mid-Pyreneeën, kreeg Will panne met zijn fiets. Er haperde iets aan de aandrijving, de batterij gaf te weinig voltage. Behoorlijk vervelend want in Frankrijk heb je geen Santos-winkels natuurlijk. 

Monique: ‘Will kan ook wel fietsen zonder batterij, wat hij ook een tijdje deed, maar ideaal is dat niet. Zeker omdat we juist de hellingen opzoeken. En we hadden nog een maand voor de boeg. Wat moesten we doen?’

Will besloot naar Fietsen Jurgen te bellen. ‘Jurgen stelde een paar vragen om te achterhalen waar het probleem precies zat. Hij stelde snel vast dat het om een heel specifiek technisch probleem ging in de batterij zelf. Dus bracht hij ons in contact met de juiste technieker bij Santos, in Amsterdam. Die kon de precieze diagnose stellen: enkele defecte batterijcellen. De batterij moest worden vervangen.’ 

En dan verliep het verbazingwekkend snel. Ze zochten eerst een camping zodat ze een vast adres konden doorgeven voor de verzending. Dat was op dinsdag. Op woensdag stuurde Santos de nieuwe batterij op, op vrijdag kwam die al aan. 

Monique: ‘Zo snel hadden we dit helemaal niet verwacht. We gingen ervan uit dat we die ten vroegste maandag zouden krijgen en maakten al plannen om het weekend zonder fiets te overbruggen. Maar alles ging supersnel, zelfs de post werkte mee zodat we snel onze reis konden vervolgen. Heel mooi. Bedankt, Fietsen Jurgen en Santos!’

Ambassadeurs zonder merk

Opvallend: Will en Monique zijn vol lof over hun Santos, toch vind je de letters niet terug op het kader. Will: ‘wij houden er niet van om rond te lopen met grote opvallende merken. Niet op onze kleren, ook niet op onze fiets. Maar er is uiteraard wel een kenteken op de fiets. Iemand die dat herkent, ziet onmiddellijk: dit is een Santos.’ 

Monique: ‘Regelmatig worden we tegengehouden op een terras en vraagt iemand naar onze fietsen. Zo geraak je meteen in gesprek. Eigenlijk grappig: we willen niet opvallen maar vallen juist méér op zonder merk, omdat de mensen er zo nieuwsgierig naar vragen.’

Bij de beste remmen hoort ook de zwaarste motor: de superkrachtige Bosch Cargo line. ‘Wanneer er wind op de regenhuif komt, voel je meteen veel weerstand. Daarom is het een handige luxe om een krachtige motor te hebben die je zonder probleem tegen de wind in laat beuken. Hoewel we de zware standen niet gebruiken bij gewoon weer, zijn ze meer dan welkom wanneer er veel wind is.’

Bewuster fietsen met een Santos

Monique en Will maken al fietsreizen sinds 2011, maar met hun elektrische Santos fietsen ze anders. Bewuster, met meer kennis van zaken. Monique: ‘vroeger trokken we vaak naar Spanje. We huurden ter plaatse e-bikes om te zien hoe die reageren in de bergen. Want in België is misschien alles mooi plat, maar in de bergen heb je een heel andere fiets nodig.’ 

‘Vooral de duur van de batterij is belangrijk. Met die van mij kan ik 136 kilometer fietsen, plat. Dat is vrij veel. In de bergen verschilt dat uiteraard. Daarom bestuderen we op voorhand onze route en berekenen we de hellingen en afdalingen. Bergaf kunnen we op -1 en -2 zetten, dan laadt de batterij weer wat bij. Zo win je in de Pyreneeën op 70 km zo’n zes tot zeven kilometer. Interessant: het geeft je de mogelijkheid om je route uit te breiden.’ 

Twee keer per jaar plant het koppel zo’n grote fietsreis. Tenminste, toen er nog geen corona was. We hopen voor Monique en Will dat ze gezond zijn en thuis volop nieuwe fietsplannen kunnen smeden, voor wanneer het weer kan.

Persoonlijke samenstelling van de fiets

Monique en Will kochten in 2018 twee Santos e-bikes. Een cadeautjes voor haar 70ste verjaardag. Ze gingen voor2 Travel Lite’s PLUS 

Specificaties fiets Monique

  • Merk: Santos
  • Type: Travel Lite+
  • Kleur: Ruby (rood)
  • Motor: Go Swiss
  • Aandrijving: Carbon Gates CDX Riem
  • Versnelling: Pinion 1.12
  • Remmen: Shimano XT met 180mm schijven
  • Verlichting: SON verlichting zwart

Specificaties fiets Will

  • Merk: Santos
  • Type: Travel Lite+
  • Kleur: Ruby (rood)
  • Motor: Go Swiss
  • Aandrijving: Carbon Gates CDX Riem
  • Versnelling: Pinion 1.12
  • Remmen: Shimano XT met 180mm schijven
  • Verlichting: SON verlichting zwart
Deel je verhaal

Deel je verhaal

Verhalen inspireren, motiveren en brengen inzichten bij. We krijgen heel vaak verhalen te horen in de winkel en willen die liefst met iedereen delen. Daarom zijn er deze blogs en ook onze krant. Hier verzamelen we verhalen van klanten waarbij de fiets impact heeft op zijn of haar leven. 

Deze verhalen zijn inspirerend om niet te delen daarom vragen we iedereen die zijn verhaal wil delen hier zijn gegevens achter te laten. Dan kan jij je verhaal ook delen en anderen inspireren.

Laat je gegevens achter. Dan nemen we contact op om jouw verhaal te delen 

Blog

Bike styling: de fiets met jouw karakter

Blog

Riem versus ketting: wat maakt een riem zo interessant?

Blog

10 praktische bikepacking tips om mee te beginnen

Blog

De 9 mooiste mountainbikeroutes van België