81-Rohloff-basis

Wat is een Rohloff naaf versnelling?

De Rohloff naaf is een intern versnellingssysteem van Duitse afkomst. Een Rohloff naaf beschikt over 14 versnellingen die in evenredige stapjes van 13,6% toenemen. In feite is deze naaf vergelijkbaar met de 3 of 7 versnellingssystemen die men vaak terugziet op stadsfietsen, maar dan met 14 versnellingen.

De Rohloff naaf is in het achterwiel ingebouwd en staat bekend om zijn onderhoudsarme, duurzame en gebruiksvriendelijke karakter.

Schakelen #

Met een Rohloff naaf schakel je met behulp van een schakelkabel en een draaischakelaar op het stuur. Hierdoor kan je als fietser gemakkelijk schakelen tussen de verschillende versnellingen.

Het schakelen tussen versnellingen is simpel en kan zowel rijdend als in stilstand worden gedaan. Je hoeft geen keuze te maken tussen deze verschillende opties. Dit kan erg handig zijn wanneer men per ongeluk vergeet om op tijd terug te schakelen voor bijvoorbeeld een stoplicht of een steile helling.

Rohloff naaf shifter schakelen

Bereik #

Met een bereik van 526% is Rohloff vergelijkbaar met een 3×9 derailleur-versnelling, wat ruim voldoende is om bergen te beklimmen.

Hoe werkt een Rohloff naaf? #

De naaf is opgebouwd uit verschillende onderdelen, waaronder een vertragingswiel en palletjes.

In de neutrale stand bevindt de naaf zich in versnelling 11, dit betekent dat er geen verandering in de overbrengingsverhouding is. Wanneer de fietser schakelt naar een hogere versnelling (12, 13 of 14), wordt de overbrengingsverhouding kleiner. Hierdoor moet de fietser harder trappen voor dezelfde snelheid. Bij lagere versnellingen (1 tot en met 7) beweegt het vertragingswiel mee. Dit meebewegen veroorzaakt ook het geluid veroorzaakt dat men in deze versnellingen vaak hoort. Bij versnelling 8 klikt het vertragingswiel vast met palletjes, waardoor het geluid weer verdwijnt.

Onderhoudsarm #

De Rohloff naaf is ontworpen om onderhoudsarm te zijn, waardoor het regelmatig schoonmaken en smeren van de naaf niet nodig is. Dit maakt het gebruik van de naaf eenvoudig en gemakkelijk.

Rohloff naaf
Hoe heeft dit artikel je geholpen?

11 artikels

99 artikels

122 artikels

8 artikels

27 artikels

Welkom op onze vernieuwde website! We werken nog hard aan de laatste verbeteringen om jouw ervaring te optimaliseren. Mocht je iets tegenkomen dat niet helemaal klopt, geen zorgen – we zijn ermee bezig en alles komt snel op z’n plek. Bedankt voor je begrip!

81-Rohloff-basis

Wat is een Rohloff naaf versnelling?

De Rohloff naaf is een intern versnellingssysteem van Duitse afkomst. Een Rohloff naaf beschikt over 14 versnellingen die in evenredige stapjes van 13,6% toenemen. In feite is deze naaf vergelijkbaar met de 3 of 7 versnellingssystemen die men vaak terugziet op stadsfietsen, maar dan met 14 versnellingen.

De Rohloff naaf is in het achterwiel ingebouwd en staat bekend om zijn onderhoudsarme, duurzame en gebruiksvriendelijke karakter.

Schakelen #

Met een Rohloff naaf schakel je met behulp van een schakelkabel en een draaischakelaar op het stuur. Hierdoor kan je als fietser gemakkelijk schakelen tussen de verschillende versnellingen.

Het schakelen tussen versnellingen is simpel en kan zowel rijdend als in stilstand worden gedaan. Je hoeft geen keuze te maken tussen deze verschillende opties. Dit kan erg handig zijn wanneer men per ongeluk vergeet om op tijd terug te schakelen voor bijvoorbeeld een stoplicht of een steile helling.

Rohloff naaf shifter schakelen

Bereik #

Met een bereik van 526% is Rohloff vergelijkbaar met een 3×9 derailleur-versnelling, wat ruim voldoende is om bergen te beklimmen.

Hoe werkt een Rohloff naaf? #

De naaf is opgebouwd uit verschillende onderdelen, waaronder een vertragingswiel en palletjes.

In de neutrale stand bevindt de naaf zich in versnelling 11, dit betekent dat er geen verandering in de overbrengingsverhouding is. Wanneer de fietser schakelt naar een hogere versnelling (12, 13 of 14), wordt de overbrengingsverhouding kleiner. Hierdoor moet de fietser harder trappen voor dezelfde snelheid. Bij lagere versnellingen (1 tot en met 7) beweegt het vertragingswiel mee. Dit meebewegen veroorzaakt ook het geluid veroorzaakt dat men in deze versnellingen vaak hoort. Bij versnelling 8 klikt het vertragingswiel vast met palletjes, waardoor het geluid weer verdwijnt.

Onderhoudsarm #

De Rohloff naaf is ontworpen om onderhoudsarm te zijn, waardoor het regelmatig schoonmaken en smeren van de naaf niet nodig is. Dit maakt het gebruik van de naaf eenvoudig en gemakkelijk.

Rohloff naaf
Hoe heeft dit artikel je geholpen?

Herfstpauze bij Bike Stories

Onze showroom en testfietsen trekken er even tussenuit om te genieten van de herfstkleuren!

Van 27 oktober tot en met 3 november nemen we een korte break. Tijdens deze periode is onze showroom en atelier gesloten.

Clubhouse

Elke donderdag is Clubhouse Dag, een dag vol met events die draaien om fietsen en fietsers. We organiseren groepsworkshops, trainingen en zelfs opleidingen voor scholen. Soms zijn de events openbaar, soms privé, maar altijd staan de fiets en de rijder centraal. Om deze activiteiten mogelijk te maken, houden we de deuren die dag gesloten voor reguliere afspraken.

Fietsclubs

Fietsclubs kunnen een workshop aanvragen over een specifiek thema. Of het nu gaat om technische vraagstukken, fietsavonturen, of een kennismaking met het Santos merk, we passen de workshop aan op de wensen van de groep. Samen ontdekken jullie niet alleen de kracht van Santos, maar ook hoe de fiets perfect kan worden afgestemd op jullie behoeften. Dit is ook het perfecte moment om gezamenlijk testritten te maken.

Scholen

Voor scholen bieden we praktische workshops aan waarin leerlingen leren hoe ze hun banden moeten plakken, waar ze op moeten letten voordat ze vertrekken, en meer over het dagelijks onderhoud van hun fiets. Daarnaast maken we leerlingen bekend met het beroep van fietsenmaker, zodat ze ontdekken wat er allemaal komt kijken bij het onderhouden en repareren van fietsen. Perfect voor jonge fietsers om praktische kennis op te doen én de passie voor fietsen te ontwikkelen.

Bedrijven

Bedrijven kunnen een workshop als teambuilding boeken. Bedrijven die fietsleasing aanbieden of overwegen, kunnen deze dag gebruiken om Santos te ontdekken. We leggen uit waarom een Santos fiets de ideale leasefiets is voor werknemers en bieden een unieke kans om met het team de fietsen te testen en te leren over fietstechniek.

Onder vrienden

Een gezellige dag met vrienden, gecombineerd met een leuke en leerzame workshop over fietsen? Dat kan! Ontdek samen meer over de techniek achter je fiets of leer hoe je jouw ritten comfortabeler en efficiënter kunt maken. Dit alles in een ontspannen en aangename sfeer.

Sprekers

Fietsers en fietsliefhebbers die hun verhaal willen delen, zijn van harte welkom om dat te doen in onze Clubhouse ruimte. Of je nu een bijzondere ervaring, avontuur, of inspirerend verhaal hebt, je kunt onze ruimte gebruiken om anderen te motiveren en te inspireren met jouw fietsverhaal.

Wil jij graag een workshop volgen of wil je iets specifieks leren over je fiets? Neem contact met ons op, en we bekijken samen de mogelijkheden.