67-Lekkende-Rohloff

Wat moet ik doen als een Rohloff naaf lekt?

Het kan soms voorkomen dat een Rohloff naaf lekt of “zweet”. Vaak is dit onschuldig maar in sommige gevallen is er wel actie nodig. Gelukkig kan je nog grote afstanden rijden al is de naaf volledig leeg gelopen, er blijft namelijk altijd olie achter op het binnenwerk dat een smering van het systeem blijft garanderen.

Oorzaken van een lekkende Rohloff naaf #

Oorzaak Oplossing
Te veel olie (steeds na een oliewissel) Omdat er steeds wat olie op de tandwielen blijft zitten kan er te veel olie in de as zitten, dit word dan door de as weer “uitgezweet”. Van zodra het teveel weg is stopt het “zweten” van de as.
De fiets heeft plat gelegen Door de fiets op zijn zij te leggen, kan er een kleine hoeveelheid olie lekken langs de as.
Er werd geen nieuwe afdichting schroef gebruikt Na de oliewissel moet er steeds een nieuwe afdichting schroef gebruikt worden. Door de oude te hergebruiken is er geen afdichting middel meer aanwezig.
De afdichting schroef werd te diep ingedraaid Wanneer de schroef te diep is ingedraaid kan hier een lek ontstaan.
Verkeerde olie Rohloff olie heeft een specifieke viscositeit, andere olies kunnen te lopend zijn waardoor de naaf lekt.
Druk verschillen (fiets op vliegtuig) Door het opbouwen van druk in de as kan dit een lek veroorzaken.
Grote temperatuurwisselingen Door het uitzetten en krimpen van de naaf kan een lek ontstaan.
Zand tussen afdichtingen Door vuil of zand tussen de dichting is de perfecte afsluiting niet meer gegarandeerd en kan een lek ontstaan.

Wat moet je doen als je Rohloff naaf lekt of zweet? #

Het is belangrijk om na te gaan wat er precies gebeurd is. Ligt er een druppel olie onderaan de fiets of voelen je spaken vuil aan?

Als er echt olie onder de fiets ligt, is het het beste om de naaf te laten nakijken. Mogelijk is er zand of vuil tussen de afdichtingen gekomen en moeten deze vervangen worden. Hangt er olie aan de spaken of velg, dan is het voldoende om alles schoon te maken en in de gaten te houden of dit terugkomt en in welke mate, voordat er onderdelen vervangen moeten worden.

Hoe heeft dit artikel je geholpen?

11 artikels

99 artikels

122 artikels

8 artikels

27 artikels

Welkom op onze vernieuwde website! We werken nog hard aan de laatste verbeteringen om jouw ervaring te optimaliseren. Mocht je iets tegenkomen dat niet helemaal klopt, geen zorgen – we zijn ermee bezig en alles komt snel op z’n plek. Bedankt voor je begrip!

67-Lekkende-Rohloff

Wat moet ik doen als een Rohloff naaf lekt?

Het kan soms voorkomen dat een Rohloff naaf lekt of “zweet”. Vaak is dit onschuldig maar in sommige gevallen is er wel actie nodig. Gelukkig kan je nog grote afstanden rijden al is de naaf volledig leeg gelopen, er blijft namelijk altijd olie achter op het binnenwerk dat een smering van het systeem blijft garanderen.

Oorzaken van een lekkende Rohloff naaf #

Oorzaak Oplossing
Te veel olie (steeds na een oliewissel) Omdat er steeds wat olie op de tandwielen blijft zitten kan er te veel olie in de as zitten, dit word dan door de as weer “uitgezweet”. Van zodra het teveel weg is stopt het “zweten” van de as.
De fiets heeft plat gelegen Door de fiets op zijn zij te leggen, kan er een kleine hoeveelheid olie lekken langs de as.
Er werd geen nieuwe afdichting schroef gebruikt Na de oliewissel moet er steeds een nieuwe afdichting schroef gebruikt worden. Door de oude te hergebruiken is er geen afdichting middel meer aanwezig.
De afdichting schroef werd te diep ingedraaid Wanneer de schroef te diep is ingedraaid kan hier een lek ontstaan.
Verkeerde olie Rohloff olie heeft een specifieke viscositeit, andere olies kunnen te lopend zijn waardoor de naaf lekt.
Druk verschillen (fiets op vliegtuig) Door het opbouwen van druk in de as kan dit een lek veroorzaken.
Grote temperatuurwisselingen Door het uitzetten en krimpen van de naaf kan een lek ontstaan.
Zand tussen afdichtingen Door vuil of zand tussen de dichting is de perfecte afsluiting niet meer gegarandeerd en kan een lek ontstaan.

Wat moet je doen als je Rohloff naaf lekt of zweet? #

Het is belangrijk om na te gaan wat er precies gebeurd is. Ligt er een druppel olie onderaan de fiets of voelen je spaken vuil aan?

Als er echt olie onder de fiets ligt, is het het beste om de naaf te laten nakijken. Mogelijk is er zand of vuil tussen de afdichtingen gekomen en moeten deze vervangen worden. Hangt er olie aan de spaken of velg, dan is het voldoende om alles schoon te maken en in de gaten te houden of dit terugkomt en in welke mate, voordat er onderdelen vervangen moeten worden.

Hoe heeft dit artikel je geholpen?

Herfstpauze bij Bike Stories

Onze showroom en testfietsen trekken er even tussenuit om te genieten van de herfstkleuren!

Van 27 oktober tot en met 3 november nemen we een korte break. Tijdens deze periode is onze showroom en atelier gesloten.

Clubhouse

Elke donderdag is Clubhouse Dag, een dag vol met events die draaien om fietsen en fietsers. We organiseren groepsworkshops, trainingen en zelfs opleidingen voor scholen. Soms zijn de events openbaar, soms privé, maar altijd staan de fiets en de rijder centraal. Om deze activiteiten mogelijk te maken, houden we de deuren die dag gesloten voor reguliere afspraken.

Fietsclubs

Fietsclubs kunnen een workshop aanvragen over een specifiek thema. Of het nu gaat om technische vraagstukken, fietsavonturen, of een kennismaking met het Santos merk, we passen de workshop aan op de wensen van de groep. Samen ontdekken jullie niet alleen de kracht van Santos, maar ook hoe de fiets perfect kan worden afgestemd op jullie behoeften. Dit is ook het perfecte moment om gezamenlijk testritten te maken.

Scholen

Voor scholen bieden we praktische workshops aan waarin leerlingen leren hoe ze hun banden moeten plakken, waar ze op moeten letten voordat ze vertrekken, en meer over het dagelijks onderhoud van hun fiets. Daarnaast maken we leerlingen bekend met het beroep van fietsenmaker, zodat ze ontdekken wat er allemaal komt kijken bij het onderhouden en repareren van fietsen. Perfect voor jonge fietsers om praktische kennis op te doen én de passie voor fietsen te ontwikkelen.

Bedrijven

Bedrijven kunnen een workshop als teambuilding boeken. Bedrijven die fietsleasing aanbieden of overwegen, kunnen deze dag gebruiken om Santos te ontdekken. We leggen uit waarom een Santos fiets de ideale leasefiets is voor werknemers en bieden een unieke kans om met het team de fietsen te testen en te leren over fietstechniek.

Onder vrienden

Een gezellige dag met vrienden, gecombineerd met een leuke en leerzame workshop over fietsen? Dat kan! Ontdek samen meer over de techniek achter je fiets of leer hoe je jouw ritten comfortabeler en efficiënter kunt maken. Dit alles in een ontspannen en aangename sfeer.

Sprekers

Fietsers en fietsliefhebbers die hun verhaal willen delen, zijn van harte welkom om dat te doen in onze Clubhouse ruimte. Of je nu een bijzondere ervaring, avontuur, of inspirerend verhaal hebt, je kunt onze ruimte gebruiken om anderen te motiveren en te inspireren met jouw fietsverhaal.

Wil jij graag een workshop volgen of wil je iets specifieks leren over je fiets? Neem contact met ons op, en we bekijken samen de mogelijkheden.