Santos bikes kind of the world wolken

Hoe je het ook draait of keert, Santos blijft een vreemde eend in de bijt. Een lekker eigenzinnig fietsenmerk dat zonder compromis haar eigen weg gaat. Wat maakt hen zo uniek, en waarom investeren wij in een fors Santos Test Center? We spraken met oprichter Robbert Rutgrink en verklappen 9 typische trekjes die maar weinig mensen weten.

1. Slim en efficiënt: één medewerker per fiets

Bij Santos werkt amper 18 man. Dus moet het werk zo efficiënt mogelijk. Zoals bijvoorbeeld de samenstelling: elke bestelling begint met een lege plastieken bak en een lijst van alle onderdelen. Een medewerker loopt met die bak doorheen het magazijn, altijd via een vaste route, en neemt de nodige materialen uit de schappen. Daarna puzzelt hij de fiets zelf in elkaar. Altijd één enkele medewerker per fiets. Een andere collega kijkt de fiets daarna volledig na. Heel duidelijk, snel en efficiënt.

2. Verschrikkelijk veeleisend

Alles staat in het teken van topkwaliteit. Niet alleen het eigen werk en de materialen. Santos stelt dezelfde eis aan haar leveranciers. Voor een topfiets volstaat alleen het allerbeste materiaal. Hebben de partners geen even uitstekende reputatie, zal Santos haar eigen merk daar niet aan verdoezelen. Klinkt misschien wat arrogant en verschrikkelijk veeleisend, maar enkel op die manier bewaak je de topkwaliteit.

Rohloff naven in doos

3. Testen in de echte wereld

Je kunt een nieuwe fiets op een testmachine laten draaien. Maar in de praktijk zit er een mens op en die rijdt hard of zacht bij goed of slecht weer, met weinig of veel onderhoud. Dat is een groot verschil. Daarom heeft Santos al tien jaar lang testrijders rondfietsen. Over heel de wereld. Zij sturen elke maand testrapporten door, met foto’s en kilometerstanden en het type weer. Al die gegevens zorgen voor interessante analyses. Wat gebeurt er bij dit type fietser met deze aandrijving, dit type velgen en deze bandenspanning? Pas dan zie je hoe een onderdeel zich gedraagt in de echte wereld, en kun je bijstellen waar nodig. 

4. Voortdurend benieuwd naar feedback

Niets is zo waardevol als de feedback van gebruikers. Wat werkt, wat werkt niet? Wat hebben ze graag, welk onderdeel mag worden aangepast? Dat weten de fietsers zelf het best. Dus houdt Santos haar ogen en oren open, en hengelt ze actief naar de mening van haar fietsers. Onderaan elk bestelformulier of prijslijst is er een groot vak voor opmerkingen. Die leveren vaak nuttige tips en ideeën op. Ook op internet is Santos actief: ze spelen onmiddellijk in op elke online review en zijn nauw betrokken in verschillende communities. 

Santos hero

5. Gezonde balans tussen consolideren en innoveren

Je moet niet veranderen om te veranderen. Santos behoudt wat goed is, wat perfect werkt, waar de klanten blij mee zijn. Maar blijft ook voortdurend innoveren, op basis van de gekregen feedback, en hun eigen gezond verstand. Op elk moment staan zo’n 100 ideeën voor ontwikkeling op de plank. Daarvan kunnen ze er maar 10 echt realiseren, maar dan heel uitvoerig. Zo bewaakt Santos de gezonde balans tussen ontwikkeling, bestendiging en innovatie.

6. Lekker eigenzinnig

Noem Santos gerust eigenzinnig. Er zijn al genoeg volgzame schaapjes in de kudde. Santos doet niet wat anderen doen, maar wat ze zelf denken dat het beste is. Dat proberen ze dan uit. Het blijft een klein merk met een nicheproduct, maar wát voor product! Pure klasse, juist omdat zij geen toegevingen doen. Ze ontwikkelen op basis van wat ze net als alle anderen horen of zien, maar trekken daar andere conclusies uit. Zo durven ze met iets volledig nieuws op de proppen komen, zoals de riemaandrijving in 2009.

Santos Travelmaster 3 pinion Gates Carbon Drive riem belt

7. Gericht op mensen

De mens blijft een vreemd wezen. Elke persoon is verschillend, iedereen zit anders in elkaar. Andere voorkeuren, een aparte rijstijl, een andere fysiek. Daarom is de custombuilt-aanpak zo essentieel. Elke fietser verdient zijn of haar persoonlijke topfiets. En ja, uiteraard gebeurt het dat een order wijzigt na de bestelling. Ook dat is typisch menselijk. De klant wilt uiteindelijk toch andere handvaten, andere trappers of een andere kleur. Santos is voorbereid op die menselijke grillen en heeft haar systeem zo ingesteld dat ze heel flexibel met die wijzigingen kan omspringen.

8. Specialist door een beperkte selectie

Een te groot aanbod in de winkel is nooit efficiënt. Je kunt niet tegelijkertijd heel goedkope fietsen én high quality fietsen aanbieden. Dat zijn heel andere fietsen, het zijn ook heel andere gebruikers en prijzen. Elk type fiets is zo verschillend dat je je onmogelijk tot in de kleinste details kunt specialiseren. Maar wij willen bij Fietsen Jurgen onze reputatie van echte specialist bewaken, en Santos doet dat ook. Daarom ontwikkelt ze maar een beperkte selectie, die ze dan wel verder blijft ontwikkelen.

Santos testcentrum belgie - mechelen - hofstade

9. Futureproof

Belangrijk voor ons, maar ook voor jou als klant: een Santos is futureproof. Zodat je er heel je leven van kunt genieten. Steeds meer mensen willen een unieke Santos met nieuw frame, eigen wielmaten en remsystemen… Hoe hou je dit vol in de toekomst? Santos kan onmogelijk elke keer opnieuw een nieuwe fiets blijven uitvinden. Dus ontwikkelde ze een frame als platform. Ze besloot bijvoorbeeld om, anders als andere, de kabelgeleiding extern te doen. Niet door vaste nopjes aan het frame, maar door gaatjes, waarin ze hun modulaire kabelhouders schroeven, in allerlei varianten. Die kun je later weer verwijderen en makkelijk vervangen, zodat je je fiets en elke andere fiets telkens makkelijk kunt aanpassen.

Dit is waarom wij van Fietsen Jurgen zo geloven in Santos. Nu is het aan jou om te ontdekken hoe zo’n fiets jouw sportieve leven verandert. Maak een afspraak en kom meteen één van onze modellen uittesten in ons Santos Test Center!

Blog

5 prachtige fietstochten in België die we van harte aanbevelen!

Blog

Bike styling: de fiets met jouw karakter

Blog

Riem versus ketting: wat maakt een riem zo interessant?

Blog

10 praktische bikepacking tips om mee te beginnen

Bike Stories