politie op de fiets1
Een mooie evolutie bij de Brusselse politie: steeds meer agenten ruilen hun combi in voor een fiets. Dat is te danken aan het succes van de Fietsbrigade. Jurgen is een van de twee diensthoofden. ‘Dankzij de fiets zijn we vlotter aanspreekbaar en komen we op plaatsen waar we met auto’s niet meer geraken.’

20 jaar Fietsbrigade

‘Zo’n 20 jaar geleden startten we de Fietsbrigade op in Brussel Hoofdstad. Met zes gemotiveerde fietsers begonnen we te patrouilleren op de fiets. We zorgden zelf voor het onderhoud, vervingen de remblokjes, plakten onze banden etc. Zo combineerden we ons werk met onze passie voor het fietsen.’

‘Intussen telt de Fietsbrigade in onze politiezone zo’n 60 man, verspreid over vijf fietseenheden. Zelf werk ik in de eenheid die waakt over de bescherming van de actieve weggebruiker en de doorstroming van het openbaar vervoer. Ik ben ook verantwoordelijk voor de aankoop van alle fietsen en het materiaal. De fietsagenten hebben hun eigen patrouillefiets. We hebben ook 32 e-bikes voor de wijkagenten.’

Vlot en overal aanspreekbaar

‘Patrouilleren op de fiets heeft alleen maar voordelen. Eerst en vooral: je bent veel aanspreekbaarder. En dat is belangrijk want we willen meer in verbinding gaan met de burger en dat is moeilijker als je in een combi zit. We hebben binnen onze eenheid bijvoorbeeld ook speed pedelecs, maar die zetten we om dezelfde reden enkel in voor specifieke opdrachten zoals het omkaderen van evenementen. Niet de snelheid is het belangrijkst, wel het contact.’

‘Een ander voordeel van de fiets: je geraakt overal waar je met voertuigen niet in kan. In het centrum van Brussel zijn heel wat straten verkeersvrij gemaakt. Op de fiets kan je gewoon het politiewerk verderzetten op plaatsen waar we met een combi niet geraken.’ 

De fiets als standaard

‘Eigenlijk kan een fietsagent zowat het volledige politiewerk uitvoeren. Alleen een waterkanon vervoeren of andere grote logistieke verplaatsingen lukken niet op de fiets. Voor de rest is alles mogelijk. Er bestaan zelfs hondenbrigades op de fiets, waar de politiehond in de bakfiets of aanhangwagen zit.’

‘En je blijft ook fit natuurlijk! Het voorbeeld bij uitstek zijn de Roller Bike Parades, elke vrijdagavond in de zomer. Een hele karavaan van rolschaatsers en fietsers, die wij dan begeleiden op de fiets. Het parcours wordt volledig afgezet dus om de stoet te begeleiden moeten we van kruispunt naar kruispunt fietsen, wachten tot iedereen voorbij is, de weg weer vrijmaken en dan weer naar voren spurten. Goed om de conditie op te krikken!’

Een nieuwe gewoonte

‘Wanneer we personeel rekruteren, vinden ze het gegeven van de Fietsbrigade vaak heel aantrekkelijk. In het begin komen ze nog met de wagen naar het werk. Maar door te patrouilleren op de fiets leren ze het fietsen waarderen. Zo zie je na verloop van tijd plots een step of plooifiets in de gang staan, in plaats van hun wagen. Ze evolueren spontaan mee. Mooi om zien.’

‘Die gewoonte begint ook door te dringen op bedrijfsniveau. We maken een stevige maatschappelijke evolutie door en ook de politie moet daarin mee. Zo moeten we waken dat we als politie vlot bereikbaar en aanwezig blijven. De tendensen over mobiliteit verplichten ook de politie om te blijven nadenken over hoe ze zich verplaatst en hoe ze de maatschappij naar best vermogen kan dienen. Een deel van zijn populariteit heeft de fietsbrigade te danken aan zijn vervoermiddel.’

Hoffelijkheid in het verkeer

‘Ik probeer mensen meer hoffelijkheid in het verkeer bij te brengen. Daarom vind ik het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen ook de andere vervoermiddelen uitproberen. Dan pas ervaar je de voordelen én de pijnpunten, waardoor je elkaar leert begrijpen en respecteren. Daar ligt voor mij de sleutel tot het succes: dat iedereen multimodaal wordt. Dat je nadenkt over welk vervoermiddel je gebruikt voor welk traject.’   

‘We nemen het daarom altijd op voor de zwakste weggebruiker. Ook al hou ik zelf van fietsen. Is er een conflict tussen een fietser en een voetganger, verdedigen we vooral deze tweede. Zo proberen wij ervoor te zorgen dat iedereen veilig zijn plaats heeft op de openbare weg.’

Blog

Bike styling: de fiets met jouw karakter

Blog

Riem versus ketting: wat maakt een riem zo interessant?

Blog

10 praktische bikepacking tips om mee te beginnen

Blog

De 9 mooiste mountainbikeroutes van België

Bike Stories