Mark Verleye werd dit jaar 60. Om dat te vieren trakteerde de dappere hobby-alpinist zich op alweer een nieuw avontuur. Een stevige fietstocht van 650 tot 850 kilometer dwars door IJsland, van Reykjavik in het westen naar het plaatsje Siglufjördur in het uiterste noorden, aan de Zee van Groenland. Helemaal op zijn eentje. Twee weken voor zijn vertrek peilden we naar zijn voorbereidingen.
‘Ik zag ooit op YouTube een filmpje van 4 jonge avonturiers die IJsland doorkruisten op een mountainbike. Zij deden het voor de sport: zeer lange etappes van 130 tot 150 kilometer per dag, met een minimum aan materiaal, van hut naar hut. Wat zou het zijn als ik dit vertaal naar een soloreis, in een versie 6.0 voor een zestiger?’
‘Sowieso een heel andere avontuur. Mijn fysiek is helemaal anders, ik ben geen atleet. Ik heb dus meer tijd nodig en dat betekent ook: meer gewicht. De afstanden tussen de hutten is te groot, ik moet dus een tent meenemen, een slaapzak en een matje. Meer eten, meer kleren, meer drank. Mijn uitdaging is niet grote afstanden af te leggen tegen maximale hartslag. Maar wel: hoe overleef ik solo en haal ik de overkant?’
De moeilijkste weg
‘Ik probeer het land diagonaal te doorkruisen, langs de moeilijkste weg. Tussen de twee grote ijskappen door: de Vatnajökull in het oosten en de Hofsjökull iets meer in het centrum. Ik heb een alternatieve route uitgestippeld die afwijkt van de enige weg die daar loopt. Het is niet eens een weg, het is waarschijnlijk gewoon een spoor.’
‘Ik ben van hobby bergbeklimmer, dus ik ken wel iets van bergen. Mijn ervaring als alpinist is mijn grote troef ten opzichte van de jonge atleten. Mij hoef je niet te vertellen wat ik moet doen als ik terechtkom in een sneeuwstorm. Zelfs als die enkele dagen duurt. Moest ik Wout Van Aert meenemen, die zou veel sneller zijn maar hij weet die dingen allemaal niet.’
Mentaal voorbereid
‘Ook mijn mentale ingesteldheid is wellicht anders. Als het sneeuwt en het blijft sneeuwen, zal ik een boek lezen. Ik ben daarop voorbereid. Ik weet ook dat de ijskappen smelten en er zo kreken en rivieren ontstaan die vaak niet overbrugd zijn. Dat betekent dat ik op sommige plaatsen het water door moet. Als dat 30 cm diep is, doe ik mijn gympies aan. Je krijgt er koude voeten van, maar dat is het minste. Als er natuurlijk stromend water is van een meter diep, is het iets heel anders.’
‘Bots ik op zo’n diepe stroom in de namiddag, wordt het wachten tot ’s morgens vroeg. Dan zet ik de wekker om 3u en geraak er hopelijk erover. Maar in sommige etappes kan het gebeuren dat ik drie keer zo’n rivier over moet … Alles hangt af van de ‘point of no return’. Als er een terugweg is, is dit prima. Maar als ik tussen twee rivieren ingesloten zit, wordt het wat spannender.’
‘Fietsreizigers herkennen het wellicht: na 14 dagen kom je in een bepaald ritme. Blijf dat gewoon volgen. Gezond eten, geen alcohol en geen domme dingen doen. Luisteren naar je lichaam, ook niet te ver over je limieten gaan. Ik heb en neem de tijd. Ik ben geen atleet die probeert een race te doen op 6-7 dagen, ik heb zo’n vier weken gepland om er te te geraken.’
4 seizoenen op een dag
‘IJsland heeft een maritiem klimaat. Het is er in de zomer dus niet extreem koud. Maar het weer kan snel omslaan, er kunnen 4 seasons in a day zijn. Wij Belgen zijn gelukkig gewapend tegen dit soort grillig weer. ’s Nachts zal ik wel negatieve temperaturen hebben, maar met een goede slaapzak kan je daartegen.’
‘Mijn fiets is wel zwaar. Een heel goede trekkingfiets, een Santos, maar die weegt wel 20 kilo. Daarom probeer ik het eten te beperken tot 6-7 kilo. Dat wordt dus vooral gecondenseerd eten, best eentonig. Ik heb er een trucje voor, het geheim van de sherpa: rijst met linzen. Voedzaam én gezond.’
In de reistassen
‘Ik neem 2 gps’en mee, eentje extra in nood voor communicatie met een noodboei. Ik laat ook geregeld elektronische broodkruimels na zodat ik bij nood tot enkele meter nauwkeurig kan worden opgespoord. Ik moet daarvoor wel zelf mijn elektriciteit opwekken. Daarvoor heb ik een krachtige naafdynamo op mijn fiets. Die laat me ook toe om in elke afdaling mijn powerbank (10.000 mA) op te laden.’
‘Elk van mijn fietszakken is een kamer. Ik heb een kleine badkamer, een keuken met een brandertje om te koken en me te verwarmen. Technisch heb ik alles om bij pech mijn fiets te herstellen: een extra band, een velg, extra spaken, een extra riem en enkele cruciale moertjes en vijsjes. Je moet op alles voorbereid zijn: als de moer van de zadelpen eruit gaat, is het avontuur meteen voorbij.’
‘Naast mijn licht kampeermateriaal van de bergen draag ik klassieke winterfietskleren waar je de gemiddelde fietstoerist mee ziet rijden. Ik heb ook een goede mountainbike-overbroek. En de juiste schoenen: de voeten zijn cruciaal.’
Volop genieten
‘Ik wil vooral genieten. Dus ik hoop dat het weer soms mee wil. Als je doorweekt bent, wordt het link. Dan is het balen. We hebben ooit een korte spurt gedaan naar de top van de Kilimanjaro, en helemaal boven aangekomen echt helemaal niets gezien. Het had evengoed de Kemmelberg kunnen zijn op een winterse dag. Dat is toch wat zonde.’
Ik neem geen oortjes mee, geen duur fotomateriaal, geen drone, niets dat mij toelaat om fantastische beelden te maken. Ik verkies alles op het moment zelf in mij op te nemen. Ik heb al meerdere verre reizen gedaan. Het geluk zit niet in de verre afstanden, maar in de kleine dingen. Ik kan echt volop genieten van de bergen in 360 graden rondom mij. Maar ik hou ook van plotse ontmoetingen, een leuk gesprek. Dat zijn de ervaringen die je achteraf bijblijven.’
‘Mijn fiets geeft me alvast veel zekerheid. Ik heb een onbreekbare Santos, al een jaar of drie. Daar kan ik op rekenen, die gaat niet stuk. Met een oerdegelijke Rohloff-naafversnelling, echt fantastisch. Ik kijk er echt naar uit om daarmee IJsland over te steken. En vertel binnenkort heel graag hoe het is geweest. Als ik veilig de overkant bereik.’
Persoonlijke samenstelling van de fiets
Mark koos voor een Santos Travelmaster 2.6.
Specificaties
- Merk: Santos
- Type: Travelmaster 2.6
- Kleur: Pastel blue
- Aandrijving: Carbon Gates CDC Riem
- Versnelling: Rohloff naaf
- Remmen: Magura velgremmen
- Verlichting: Son Verlichtingset