Weissach, hét walhalla van de Duitse autofreak. Tussen de bossen en velden bij Stuttgart strekt zich de gigantische Porsche-site uit. Streng bewaakte gebouwen voor productie, research en ontwikkeling, een snelle autopiste voor testritten en zelfs een Porsche-museum. In de hoogtechnologische afdelingen sleutelen de allerbeste ingenieurs van de wereld aan de allersnelste wagens.
Onder hen: Christoph Lerman en Michael Schmitz. Twee jonge getalenteerde ingenieurs die versnellingsbakken ontwerpen voor de dure sportwagens. Altijd beter, krachtiger en duurzamer. Niet alleen zijn beide collega’s gepassioneerd door hun werk, ze zijn ook allebei fervente mountainbikers, waarover ze ‘s middags in de kantine maar niet kunnen zwijgen.
Wat zou het geven, bedenken ze in 2006, als we het versnellingsapparaat van een Porsche ombouwen op maat van onze fiets?
Even betrouwbaar, even precies en net zo intuïtief als in een sportwagen? Hun idee wordt een obsessie, ze slaan de handen in elkaar en gaan samen de uitdaging aan.
Vijf jaar ontwikkeling, talrijke prototypes en lange uren op de testbank leveren in 2010 een indrukwekkend resultaat op. Ze krijgen het gewicht van het versnellingsapparaat van oorspronkelijk 23 kilo naar minder dan 4 kilo, zodat het perfect op hun fiets past. En kijk: hun eerste versnellingsbak, de Pinion P1.18, is een feit!
Een geniale ingeving
Met achttien versnellingen is de Pinion P1.18 ideaal voor fietsvakanties, hoe relax of avontuurlijk ook. Het geniale van het nieuwe systeem is dat de versnellingsbak volledig in de trapas zit. En dus niet in het achterwiel zoals een versnellingsnaaf, bijvoorbeeld van Rohloff. Het voordeel van de plaatsing meer vooraan op de fiets is dat je veel lichter en zwaarder kunt trappen dan met een versnellingsnaaf. De volledige trapkracht wordt immers rechtstreeks opgevangen en omgezet in beweging.
Je kan het versnellingsapparaat het best vergelijken met dat van een auto.
Daar zit op meerdere assen een reeks tandwielen die je met de vitessepook in de juiste positie brengt. Hetzelfde bij een Pinion-fiets, alleen is de pook daar vervangen door een draaihendel op het stuur. Het apparaat zelf is natuurlijk ook een pak kleiner. Zo klein zelfs en discreet verstopt in de trapas dat de meeste mensen dit niet eens zien. Ze zouden bijna denken dat je op een e-bike rijdt!
De trapas maakt deel uit van de Pinion, en de Pinion is een deel van het frame. Wil je een Pinion in je fiets, moet de fietsenbouwer daar een speciaal frame voor voorzien. Zo’n nieuw systeem betekent dus een stevige investering voor fietsfabrikanten. Het duurt dan ook relatief lang voordat de Pinion-versnellingsbak grootschaliger op de markt komt.
Meer dan honderd fabrikanten
Maar langzaam maar zeker is de Pinion uitgegroeid tot een referentie. Niet alleen de fietsfabrikanten geloven erin en bouwen aangepaste fietsen. Ook Pinion zelf blijft verder ontwikkelen. Zo komen er nieuwe modellen uit voor touring- en trekkingfietsen, maar ook voor mountainbikes, stadsfietsen en e-bikes. Alles krijgt het ‘P-line’ kwaliteitslabel mee, met de ‘P’ van Premium.
In 2017 schakelt Pinion een tandje hoger met een tweede productlijn, de C-Line. Voortaan kan de versnellingsbak ook worden gebruikt in moderne fietsen in de hogere middenklasse. Deze reeks versnellingsbakken is zelfs nóg krachtiger dan haar voorganger, en iets lichter bovendien.
Logisch dus dat elke fietsenbouwer die zijn vak wat au sérieux neemt, graag werkt met Pinion. Acht jaar na introductie van het allereerste model hebben nu al meer dan honderd fietsfabrikanten gekozen voor de duurzaamheid van Pinion. Ongeacht of de fietsen een motor hebben of niet.
En de fietsenwinkels bieden dergelijke fietsen maar al te graag aan. Zo ook Fietsen Jurgen. Als we voor jou dé perfecte fiets bouwen, is de keuze en plaatsing van het versnellingsapparaat cruciaal. Wij zijn dan ook fan van de Pinion.
En jij, heb jij ooit al met een Pinion gereden? Kom het zelf eens uittesten en ontdek het verschil!