'We love pinion'
Je versnellingsbak rechtstreeks rond de trapas
Tussen de bossen en velden bij Stuttgart strekt zich de gigantische Porsche-fabriek. In streng beveiligde afdelingen sleutelen de beste ingenieurs van de wereld er aan de allersnelste wagens. Onder hen: Christoph Lerman en Michael Schmitz. Twee jonge ingenieurs die versnellingsbakken ontwerpen voor de exclusieve bolides.
De designers zijn gepassioneerd door techniek én door fietsen. Want allebei zijn ze fervent mountainbiker. Wat zou het geven, bedenken ze in 2016, als we het versnellingsapparaat van een Porsche ombouwen op maat van onze fiets?
De verschillende Pinion modellen
P-Line-transmissies zijn het centrale element op premiumfietsen in het high-end-segment.
Ze zijn een uitdrukking van technische fascinatie in de meest pure vorm.
Zeer nauwkeurig schakelen gebaseerd op het model van geavanceerde automobieltransmissietechnologie
in een zorgvuldig vervaardigde aluminium behuizing.
P1.18
Voordelen
- 18 versnellingen
- Bereik van 636%
- Stappen van 11,5%
- 2.700g
- 11 kleuren
De P1.18 is een betrouwbare metgezel op alle continenten en onder de zwaarste omstandigheden. Extreme klimaten, rotswanden, zand, water en vele duizenden operationele kilometers kunnen de P1.18 niet schaden.
P1.12
Voordelen
- 12 versnellingen
- Bereik van 600%
- Stappen van 17,7%
- 2.350g
- 11 kleuren
De nieuwe P1.12 verovert de paden van de wereld. Deze versnellingsbak met 12 versnellingen is geoptimaliseerd voor gebruik in MTB en touring.
P1.9 XR
Voordelen
- 9 versnellingen
- Bereik van 568%
- Stappen van 24,3%
- 2.200g
- 11 kleuren
De lichtgewicht P1.9XR-transmissie maakt snelle e-bikes nog beter. De grotere bandbreedte van de P1.9XR is ook ideaal voor MTB-routes met snel veranderende terreintopografie.
P1.9 CR
Voordelen
- 9 versnellingen
- Bereik van 364%
- Stappen van 17,5%
- 2.200g
- 11 kleuren
De Pinion P1.9 CR past prima voor touring, urban en pedelec. Je kunt de bak ook perfect combineren met een naafmotor achteraan de Pedelec. De slimme vermogensvolgorde van trapkracht en motorkracht beschermt de aandrijfcomponenten tegen verhoogde belasting.
De belichaming van Duitse techniek en hoogwaardige aandrijftechniek in een compacte en ultralichte behuizing.
Ook in de C-Line is de Pinion-aandrijftechnologie gemodelleerd naar de geavanceerde auto-aandrijftechnologie.
En zo staat de C-Line ook voor betrouwbaarheid op de lange termijn.
Schakelen zo zorgeloos en intuïtief als fietsen zelf.
C1.12
Voordelen
- 12 versnellingen
- Bereik van 600%
- Stappen van 17,7%
- 2.100g
Dagelijkse woon-werkverkeer, een plezierritje in het weekend of alpine cross op de mountainbike. Met een totale overbrengingsverhouding van maar liefst 600% overtreft de C1.12-transmissie de moderne derailleurs.
C1.9XR
Voordelen
- 9 versnellingen
- Bereik van 568%
- Stappen van 24,3%
- 2.000g
De 9 versnellingen van de Pinion C1.9 XR zorgen voor een bereik van 568%. Je schakelt snel en efficiënt door de grote versnellingsstappen van 24,3%. Vooral in combinatie met krachtige achterwiel-elektromotoren is de C1.9 XR op zijn best.
C1.6
Voordelen
- 6 versnellingen
- Bereik van 295%
- Stappen van 24,3%
- 1.800g
Schakel eerst en stap dan op! Bij de Pedelec is deze juiste volgorde belangrijk. De combinatie van de motor achterin en de Pinion-versnellingsbak in het midden zorgt voor een soepele bediening en is zacht voor het rijden.
Hoe werkt een Pinion?
Aangepast voor riem of ketting.
Schakel altijd razendsnel.
Kies de versnelling in je lievelingskleur.
Beschikbaar in 6, 9, 12 of zelfs 18 versnellingen.
Het buitenbeentje van de versnellingsbakken
Niet gemonteerd in het achterwiel zoals bij traditionele versnellingen, maar mooi tussen de pedalen. De best denkbare plek eigenlijk omdat de volledige trapkracht wordt opgevangen en rechtstreeks omgezet in beweging. Het systeem is bovendien compacter.
Het principe is simpel
De pedalen zetten de trapas in beweging met daarop twee tandwielen die een derde doen draaien op een andere as. Wanneer je schakelt, breng je steeds een ander tandwiel aan het draaien, met tanden verder of dichter bij elkaar. De combinatie bepaalt je versnelling. Zo kan je bij het schakelen enkele versnellingen overslaan. Zelfs wanneer je stilstaat.
Altijd een hoog rendement
De schakelstappen tussen elke versnelling zijn precies even groot. Geen enkele versnelling heeft een laag rendement of doet de ketting of riem sneller slijten. Bovendien bereikt de overbrenging een stevige ratio-bandbreedte van meer dan 630%: zo heb je voor elke situatie de perfecte versnelling. Bergop en bergaf.
Volledig afgesloten
Fiets door modder, zand, water en sneeuw. De afgedichte versnellingsbak kan tegen alles.
Ontwikkeld in de autoindustrie
De beste autotechnologie doorvertaald naar de beste fiets. Kwaliteit gegarandeerd.
Gesplitste bouw
Een Pinion bestaat uit twee delen. Zo krijg je fijne en gelijke schakelstappen.
Enorm bereik
De Pinion P1.18 haalt een bereik van liefst 636%. Perfect voor élke situatie, waar ook ter wereld.
Laag onderhoud
De overmaatste kogellagers lopen in een oliebad. Zo heb je altijd een duurzame trapas.
Geen verlies
Alle kracht wordt in de Pinion rechtstreeks overgezet naar beweging. Zonder energieverlies.
Altijd onder controle
Schakelen doe je geruisloos en vlot. Met één draai aan de hendel zit je in de juiste versnelling.
Download de handleiding
Download de P-Line handleiding
In Engels
Download de C-Line handleiding
In Engels
Het verhaal van Pinion
Weissach, hét walhalla van de Duitse autofreak. Tussen de bossen en velden bij Stuttgart strekt zich de gigantische Porsche-site uit. Streng bewaakte gebouwen voor productie, research en ontwikkeling, een snelle autopiste voor testritten en zelfs een Porsche-museum. In de hoogtechnologische afdelingen sleutelen de allerbeste ingenieurs van de wereld aan de allersnelste wagens.
Onder hen: Christoph Lerman en Michael Schmitz. Twee jonge getalenteerde ingenieurs die versnellingsbakken ontwerpen voor de dure sportwagens. Altijd beter, krachtiger en duurzamer. Niet alleen zijn beide collega’s gepassioneerd door hun werk, ze zijn ook allebei fervente mountainbikers, waarover ze ‘s middags in de kantine maar niet kunnen zwijgen.
Van Fireland naar Alaska
Ali Kamran fietste van Vuurland naar Alaska. 33.105 kilometer met een Pinion op zijn fiets.